null Agbar participa als Premis de la Fundació Camins que reconeixen els millors professionals i projectes del sector

Rubén Ruiz, director general d’Aigües de Barcelona, part del grup Agbar, ha participat a la Gala d’Entrega dels Premis de la Fundació Camins 2021, que s’ha celebrat avui al Teatre Real de Madrid, en qualitat de representant dels patrons de la Fundació. Amb aquests premis, la Fundació Camins, creada pel Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports, busca reconèixer els millors professionals i projectes de l’any passat, amb el propòsit d’estimular l’esperit innovador i emprenedor de la professió, així com ressaltar el potencial del sector.

En representació d’Àngel Simon, president d’Agbar, i dels patrons de la Fundació Camins, Rubén Ruiz, director general d’Aigües de Barcelona i enginyer de Camins per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), ha traslladat a la seva intervenció el paper clau de la professió al progrés de la societat. “Vam ser, des de l’inici, una professió moderna i de futur, que va ser clau per a la transformació d’Espanya durant el segle XX, i en particular gràcies a grans Enginyers de Camins que tots coneixem”. Així ha citat alguns referents, com Agustín de Betancourt, fundador de l’Escola, que es va basar en els principis de Raó i Ciència, el culte a la natura i les seves lleis i la preocupació social; Ildefons Cerdà, un visionari que va dedicar la seva vida a crear un entorn millor per als habitants de les ciutats conforme els seus ideals de justícia, igualtat i llibertat; així com Juan Benet, enginyer i també un dels escriptors més influents de la literatura espanyola de la segona meitat del segle XX. Rubén Ruiz ha valorat també la incorporació de les dones al sector, com Carmen de Andrés, recentment guardonada amb el Premi Nacional d’Enginyeria Civil.

Avui dia, davant els reptes de la societat actual, entre ells la lluita contra el canvi climàtic o la reconstrucció post-COVID 19, l’economia es troba marcada per una inestabilitat a tots els nivells que desafia la professió i els seus avenços. “Dins aquesta realitat complexa, guanya rellevància el coneixement, el rigor científic, les aliances, el treball conjunt i l’estructuració de models de governança”, ha afirmat.

Sobre l’emergència climàtica, Rubén Ruiz ha posat en relleu la necessitat d’avançar en la transformació ecològica i d’actuar conjuntament per a desenvolupar solucions eficients, promovent un modelo de creixement sostenible que preservi els recursos per a les generacions futures, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides.

A la seva intervenció, ha traslladat la importància de la digitalització a l’evolució de la professió, que permetrà respondre amb més facilitat als reptes que es plantegen a la societat. Així mateix, tant important com la innovació tecnològica, ha destacat l’acció social, pilar imprescindible per a definir una estratègia basada en la sostenibilitat de qualsevol projecte. “La participació público-privada, amb les persones al centre, és l’instrument que ens permet enfrontar els enormes reptes i donar forma, en base al diàleg i la cooperació, a inversions realment transformadores, encara més dins el marc establert pels Fons Next Generation”, ha assenyalat Rubén Ruiz.

La Fundació Camins té per objectiu fomentar l’excel·lència professional i difondre les característiques creatives i cooperatives de la professió mitjançant el mecenatge de les persones i institucions que formen part del col·lectiu dels enginyers de Camins o que es troben vinculats a ell.

Aquest any, els Premis de la Fundació han estat concedits en set categories: Premi Nacional a l’Enginyer de Camins, Canals i Ports del Futur; Premi Nacional de Projectes Final de Màster; Premi Rafael Izquierdo a la Solidaritat; Premi Ricardo Urgoiti a l’Emprenedoria Empresarial; Premi Leopoldo Calvo-Sotelo al Lideratge Públic; Premi Internacional d’Obra Pública Agustí de Betancourt; i, finalment, Premi a la Trajectòria Professional. L'esdeveniment ha comptat amb la intervenció, de forma telemàtica, de la secretària d’estat de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana del Ministeri, Isabel Pardo de Vera, així com la presència del secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores.