null El director de Transició Ecològica i Justa d’Aigües de Barcelona, Xavier Bernat afirma que “hem de mirar al 2050 però avançar de manera compartida per la neutralització d’emissions i la regeneració de l’aigua”

El director de Transició Ecològica i Justa d’Aigües de Barcelona, Xavier Bernat ha alertat sobre la necessitat de prendre mesures de forma “imminent” davant de l’emergència climàtica que viu el planeta. Bernat ha posat com a exemple la gestió del cicle integral de l’aigua i ha citat la descarbonització com un dels principals reptes que s’han d’afrontar en l’àmbit. “Cal una descarbonització sistèmica i compartida. Hem de mirar al 2050, però ens hem de posar reptes i fites a mig camí”, ha assegurat. En aquest sentit, ha destacat la feina feta per Aigües de Barcelona des de fa anys, gràcies a la qual s’ha aconseguit reduir les emissions un 50,8% des del 2015.

Xavier Bernat ha fet aquestes declaracions en el marc de la jornada inicial de les conferències Metròpoli Resilient, organitzades pel Pla Estratègic Metropolità de Barcelona (PEMB), on ha demanat que “caminem cap a la regeneració i no cap a continuar extraient”. “Més del 90% de les fonts d’aigua que utilitzem a la regió metropolitana de Barcelona són de baixa resiliència, això vol dir que tenen una elevada dependència de la climatologia, greument afectada pel canvi climàtic. Per això, hem de donar una segona vida a l’aigua, regenerant-la per, abans de retornar-la al medi, donar-li altres usos. Així, alliberarem els recursos hídrics convencionals i podrem mantenir la resiliència hídrica territorial i l’estat ecològic dels ecosistemes”, ha afirmat.

Durant la conferència, Xavier Bernat també ha posat altres exemples de com Aigües de Barcelona treballa en casos reals d’economia circular. Així, ha citat el projecte Life Nimbus, que permetrà que els residus que es generen a les depuradores d’aigua es puguin convertir en biometà. Segons ha dit, en un període de “dos o tres anys”, aquest biometà podria estar disponible per utilitzar-lo com a combustible ecològic a la xarxa d’autobusos urbans del nostre entorn.