El blog de Aigües de Barcelona

Donde podrás estar al día de todas las novedades sobre tu agua

Cuidem l’aigua també per vacances

Durant les vacances, toca relaxar-se a la platja, a la muntanya, coneixent altres cultures, descobrint noves ciutats... És bo per a tothom desconnectar. I també és bo i necessari refrescar-se. Però, allà on anem o fem el que fem, no ens podem desentendre de consumir l’aigua amb responsabilitat. 

Més calor no vol dir gastar més aigua. De la mateixa manera que fer ús de l’aigua fora de casa no obre la porta a malbaratar-la. T’allotgis a on t’allotgis, aquí t’oferim un seguit de consells per fer un bon ús de l’aigua a l’estiu:

1. Tanca bé les aixetes:

Pot semblar una obvietat, però no tancar bé les aixetes o tenir-ne alguna que no tanca bé pot suposar una despesa excessiva d’aigua.

2. Millor dutxa que bany:

I una dutxa ràpida, encara millor. Així es poden estalviar uns 120 litres d’aigua. A més, és convenient tancar l’aixeta mentre ens ensabonem el cap o el cos, la qual cosa es traduirà en un estalvi d’aigua significatiu.

3. Aprofita l’aigua freda de la dutxa:

Quan s’obre la dutxa, hi ha un període de temps en el qual l’aigua surt freda. Mentre esperem que s’escalfi, no cal deixar que l’aigua se’n vagi pel desguàs. Diposita l’aigua freda en una galleda. Després la podràs aprofitar per fregar el terra, regar les plantes o al vàter, en lloc d’estirar la cadena.

4. Utilitza la rentadora a ple rendiment:

Cada vegada que es posa la rentadora, el consum és d’entre 60 i 90 litres d’aigua. Si aprofitem al màxim la seva capacitat, reduirem el nombre de rentats i, per tant, el consum d’aigua.

5. No usis aigua per descongelar aliments:

És millor descongelar els aliments amb temps, deixant-los a la part freda de la nevera.

6. Rega les plantes de nit:

Per evitar la ràpida evaporació de l’aigua, el millor és regar les plantes quan és de nit. A més, s’evita que els rajos del sol afectin les fulles ja que les gotes d’aigua poden actuar com a lupes i cremar-les.

Atenció amb l’aigua de rius i rierols

En aquesta època, és habitual fer excursions, senderisme i acampades a la muntanya. En aquestes sortides, a més de portar cantimplores a la motxilla, informa’t abans de les temperatures que s’esperen i comprova si hi ha fonts amb aigua potable en el camí o zona d’estada.

Cal tenir present que el fet que l’aigua procedent de la natura tingui bon aspecte o sembli neta no implica que sigui apta per al consum. Com a conseqüència de l’activitat agrícola, ramadera, industrial o domèstica, les aigües subterrànies i superficials poden estar exposades a algunes substàncies químiques o nombrosos agents biològics —des de microorganismes fins a ous de paràsits—, que les poden fer perjudicials i tenir repercussions sobre la salut. Recorda que, abans que arribi a les aixetes de les nostres llars, l’aigua natural es tracta per fer-la apta per al consum humà i se li dona garantia sanitària.

Per tal d’evitar riscos per a la salut, l’Agència de Salut Pública de Catalunya (ASPCAT) ens aconsella seguir les recomanacions següents:

  • No beure aigua dels rius, rierols, llacunes o basses.
  • No beure de cap font natural de la qual es desconegui la procedència i no es tingui constància de l’aptitud sanitària.
  • Utilitzar aigua apta per a rentar fruites i verdures i per a rentar-se les dents.
  • En cas de no tenir accés a aigua potable o aigua envasada, desinfectar l’aigua amb un lleixiu apte per a la desinfecció d’aigua de beguda, o un altre desinfectant autoritzat per a aquest ús, seguint sempre les instruccions que consten en l’etiqueta del producte.