Actualitat

null

Barcelona utilitza biometà com a combustible per autobusos gràcies al projecte LIFE NIMBUS

L'ús del biometà com a combustible per al transport públic urbà a Barcelona és una realitat gràcies al projecte europeu LIFE NIMBUS. Durant cinc anys, aquesta iniciativa europea pionera ha demostrat la viabilitat de produir biometà a partir de llots de depuradora i tecnologies power-to-gas -és a dir, tecnologies que aprofiten els excedents d'energies renovables, transformant-los en hidrogen i posteriorment en biometà.-.

El resultat d'aquest procés, desenvolupat en l'Estació Depuradora d'Aigües Residuals (EDAR) del Baix Llobregat, gestionada per Aigües de Barcelona, ha estat el proveïment de biometà a NIMBUS, un autobús pilot de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Aquest autobús pot arribar a recórrer més de 14.000 km/any amb biometà i, en conseqüència, reduir en 28 tones les emissions anuals de CO₂. i disminuir la seva petjada de carboni en més d'un 80%.

Aquests resultats s'han compartit en l'esdeveniment final del projecte, celebrat a Barcelona, en el qual s'ha presentat LIFE NIMBUS com una solució circular tangible i eficaç per a avançar en la descarbonització de la flota urbana. Alessandro Solimeno, coordinador del projecte i investigador a Cetaqua-Centro Tecnológico del Agua, ha destacat que LIFE NIMBUS “demostra que és possible produir biometà de qualitat de manera sostenible, aprofitant residus de depuradores com els fangs digerits”.

Un punt de partida per a la producció de biogàs en depuradores

LIFE NIMBUS, cofinançat pel programa europeu LIFE, coordinat per Cetaqua-Centro Tecnológico del Agua amb la participació d’Aigües de Barcelona, TMB i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), suposa un punt de partida per explorar la producción de biometà en depuradores a major escala.

En aquest sentit, Joana Tobella, directora d'innovació d'Aigües de Barcelona, ha afirmat que "necessitem grans projectes d'innovació com el LIFE NIMBUS per a enfortir la confiança dels nostres grups de relació i que aquests ens acompanyin en la implementació a gran escala de models i processos que contribueixin a la sostenibilitat de la nostra activitat ”.

A més, Albert Guisasola, catedràtic en el Departament Enginyeria Química, Biològica i Ambiental de la UAB, organització encarregada de la producció d'hidrogen mitjançant sistemes biològics, molt més sostenibles que els convencionals, considera que la tecnologia LIFE NIMBUS pot “replicar-se i ampliar-se fàcilment en altres EDARs, multiplicant així la producció de biometà de manera sostenible a través de la valorització de residus”.

LIFE NIMBUS, una aposta  clara per la descarbonització

A Europa, el sector del transport consumeix al voltant del 30% del total d'energia. No obstant això, únicament menys del 10% dels combustibles utilitzats per al transport són renovables. Davant aquesta situació, la Unió Europea té com a objectiu elevar aquesta xifra fins a superar el 30% per a 2030.

Per a Mario Canet, responsable d'Innovació i Projectes de Bus a TMB, “LIFE NIMBUS ha aportat coneixements valuosos sobre com descarbonitzar la flota d'autobusos de Barcelona”, i creu que l'impacte del projecte va més enllà: “la tecnologia que s'ha desenvolupat pot tenir un gran impacte no sols per al transport urbà, sinó per al de mercaderies”.

LIFE NIMBUS s'alinea amb el Full de ruta del Biogàs, aprovada a Espanya en 2022, que identifica els reptes i oportunitats del desenvolupament d'aquest gas d'origen renovable i planteja quadruplicar la seva producció nacional fins a 2030.

Visita la web de LIFE NIMBUS i el tour virtual de la seva planta pilot.