Actualitat

null

La nueva Estación de Tratamiento de Agua Potable Estrella entra en funcionamiento y refuerza la seguridad ecológica maximizando el uso de todos los recursos hídricos disponibles

La planta, operada per Aigües de Barcelona i construïda per Veolia, té una capacitat de fi ns a 1.000 litres per segon, garantint la qualitat i la disponibilitat d'un recurs essencial, alhora que reforça la seguretat ecològica en el context d'emergència hídrica. Aquest projecte, amb una inversió de 45,9 milions d’euros aprovada pel govern de la Generalitat de Catalunya i fi nançada a través de la tarifa aprovada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), enforteix la resiliència hídrica de l’àrea metropolitana i garanteix l’aprofi tament dels recursos hídrics disponibles amb els estàndards de qualitat més exigents. Incorpora dues noves línies pioneres de tractament per a la potabilització de l’aigua —carbó actiu i osmosi inversa— aplicades als cinc pous, i té una capacitat de tractament de fi ns a 1.000 litres per segon.

Veolia ha fi nalitzat la construcció de la nova Estació de Tractament d’Aigua Potable (ETAP) Estrella, situada a Sant Feliu de Llobregat, una infraestructura estratègica que materialitza la visió de la companyia sobre la seguretat ecològica, garantint l’accés a una aigua segura i d’alta qualitat i maximitzant l’aprofi tament dels recursos hídrics disponibles. En el context actual d’emergència estructural que afecta la conca mediterrània, aquesta instal·lació reforça la resiliència del sistema d’abastament metropolità i demostra com les infraestructures innovadores contribueixen a l’adaptació de les comunitats al canvi climàtic.

L’ETAP Estrella, operada per Aigües de Barcelona, s’ha construït amb l’objectiu d’adaptar-se als nous requisits de la normativa vigent sobre la qualitat de l’aigua de consum humà, que limita la presència de nous contaminants i redueix els llindars dels contaminants ja existents. Amb aquesta fi nalitat, incorpora dues noves línies pioneres de tractament per a la potabilització de l’aigua, l’osmosi inversa i el carbó actiu, aplicades als cinc pous i amb una capacitat de tractament de fi ns a 1.000 litres per segon. Aquesta actuació garanteix la qualitat d’un recurs essencial en el context actual d’emergència hídrica. El projecte compta amb una inversió de 45,9 milions d’euros aprovada pel govern de la Generalitat de Catalunya i fi nançada a través de la tarifa aprovada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).

El president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa; la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat, Sílvia Paneque; el vicepresident executiu de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Antonio Balmón, i l’alcaldessa de Sant Feliu de Llobregat, Lourdes Borrell, entre d’altres, han visitat la nova infraestructura. Per part del grup Veolia i d’Aigües de Barcelona, hi han assistit la CEO de Veolia, Estelle Brachlianoff ; el president de Veolia a Espanya, Rafael Villaseca; el director país de Veolia a Espanya, Daniel Tugues; el president d’Aigües de Barcelona, Miquel Roca; el conseller delegat d’Aigües de Barcelona, Felipe Campos, i el director general d’Aigües de Barcelona, Ignacio Escudero, entre d’altres.

Garantir l’aigua en qualsevol circumstància
La posada en servei de l’ETAP Estrella forma part d’un ampli pla d’inversions impulsat per Aigües de Barcelona, en coordinació amb l’Administració, per aprofi tar els recursos hídrics disponibles i reforçar les infraestructures.

Al sistema del Llobregat, aquest projecte es complementa amb una nova línia de pous. Juntament amb el futur projecte d’ampliació del tractament d’osmosi inversa de l’ETAP de Sant Joan Despí i la regeneració d’aigua mitjançant l’Estació de Regeneració d’Aigua (ERA) de Sant Feliu de Llobregat, que ja ha iniciat l’activitat, aquestes actuacions milloren significativament la resiliència del sistema.

Al sistema del Besòs, l’objectiu de la companyia és replicar l’exitós model de regeneració d’aigua implantat al sistema del Llobregat i assolir un increment considerable de la capacitat de producció. Actualment, s’estan finalitzant les obres d’ampliació de l’ETAP Besòs-Trinitat, que n’incrementaran la capacitat en 800 litres per segon.

Integració en l’entorn
La nova ETAP Estrella s’integrarà de manera harmoniosa en el seu entorn gràcies a una proposta de revegetació perimetral que en facilitarà la integració en el context del Parc Agrari del Baix Llobregat i els nous edificis de la planta.

La façana combinarà un jardí vertical amb una estructura de suports metàl·lics destinada a la vegetació, que aportarà identitat a la instal·lació en un context marcat per l’escassetat d’aigua. El projecte preveu plantar una selecció d’espècies enfiladisses mediterrànies autòctones, de diferents colors, amb baixes necessitats hídriques i adaptades al clima, i també incorporar infraestructures verdes com abeuradors i menjadores per a les aus.

A més, s’ha previst una activitat participativa, coordinada amb l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat, perquè els centres educatius del municipi plantin llavors d’espècies autòctones, entre les quals hi haurà rosers, en homenatge a la tradicional Festa de la Rosa de Sant Feliu. El reg del jardí vertical i dels espais urbanitzats es farà amb aigua regenerada procedent de l’estació regeneradora de Sant Feliu, operada per Aigües de Barcelona, així com amb aigües subterrànies.

Aquest projecte forma part del compromís de Veolia amb la biodiversitat i la naturalització de les seves instal·lacions, i en referma el paper com a agent actiu en la promoció de la seguretat ecològica i la construcció de ciutats més habitables i sostenibles.